Wednesday, December 29, 2010

Cara letak value handphone terpakai

Assalamualaikum wbt

Antara servis yang saya tawarkan adalah pembelian semula handphone terpakai, cara saya menilai handphone adalah seperti berikut:

Mula2, sy akan check based selling price untuk handphone model anda
eg: RM 500.00

kemudian akan teruskan dengan menambah dan menolak harga berdasarkan aksesori bagi handphone anda:
fullset + mmc : +RM20.00
Fullset w/o mmc : +RM10.00
Phone + Charger : +-RM0.00
Phone sahaja : -RM10.00

next step, kite adjust lagi harga berdasarkan condition apprearence dia, part ni yang susah sket sebab dia berbeza2 mengikut handphone. kalau set nokia yang pakai xpress on cover tu tak de laa tinggi sangat penolakan dia. Tapi, kalau handphone yang steel housing, cthnyer nokia V3i, hah yang ni memang kalau xcantik xde value lansong. dan ada jugak beberapa perkara lain yang perlu dicek selain housing, antaranya hinge (hp flip), slider (hp slide), screen dan lain-lain. tapi generally boleh laa kita summary kan camni
like new : +30.00
Good : +-RM10.00
fair : -RM20.00
bad : -RM50.00

ok sampi cini kita dapat laa value handphone tu. kemudian kite akan tolak around 10% to 15% kepada harga as adjustment. cmne nak tentukan 10% or 15% or ape2 percen? senang jek, handphone yang tengah hot mantap meletop kite tolah 10%, handphone yang model lama2 sket kte rolak 15%.

dan akhir sekali: kita tolak laa coc* charges berdasarkan lokasi, secara umumnya bolehlaa kite letak anggaran seperti berikut:

Shah Alam/Usj/Pj/Kj/Klang = RM 15.00
KL = RM 20.00
Gombak/Putrajaya/Cyberjaya/bangi = RM 25.00

kawasan korang kat mana? haa boleh laa korang anggarkan sendiri kan. kalau nak quotation yang lebih lengkap boleh laa email jek saya kat email berikut:

solihtrading@yahoo.com

*sila baca post : trading jargon

1 comment:

  1. salam, sy nak jual hp xperia x2 full set, condition 90%.. berape awak leh bagi..

    ReplyDelete